Dobrostan
Różne,  Zdrowie psychiczne

Dobrostan psychiczny

Dobrostan psychiczny

W dzisiejszym wpisie znajdziesz kolejne 4 z 8 wymiarów dobrostanu psychicznego, o które należy dbać, żeby zachowac równowagę psychiczną i dobre samopoczucie. Pierwsze 4 z wymiarów znajdziesz tu.

a

Ważne jest żeby uświadomić sobie, że jeśli coś dzieje się złego w jednym obszarze, to łatwiej jest przejść kryzys opierając się na pozostałych w lepszej formie.

Dobrostan psychiczny

Pozostałe 4 wymiary to:

  • Środowiskowy
  • Ekonomiczny
  • Intelektualny
  • Zawodowy

a

8 1024x576 - Dobrostan psychiczny

a

Wymiar Środowiskowy

a

Wymiar środowiskowy to poczucie bezpieczeństwa i możliwość bycia bezpieczną. To rzeczy od tak podstawowych jak dostęp do czystego powietrza, żywności i wody po złożone jak przemywanie w przjemnym, stymulującym zarówno do nauki jak i relaksu otoczeniu. To także dbanie by obszar w którym mieszkamy, uczymy się i pracujemy był chroniony i zadbany. To jeden z wymiarów, o którym łatwo zapomnieć, bo wydaje się taki “nie wprost dla nas”. Jednak jest to zarówno dla przyszłych pokoleń jak i dla nas. Dobrostan psychiczny

Myślenie, że coś nas niedotyczy, lub, że mamy mały wpływ jest niezwykle zgubne, bo jak każdy będzie tak myślał, to gdzie będziemy za kilka lat?

a

Jak polepszyć środowiskowy wymiar dobrostanu:

OBSZARPRZEMYŚLSPRÓBUJ
Ekologia• Czy segregujesz śmieci, ograniczasz kupno produktów, które trudno jest poddać recyklingowi?
• Co dobrego z małych kroków robisz dla dobra planety?
• Czy starasz się oszczędzać wodę i energię?
• Sprzedać nieużywane rzeczy, może komuś się przydadzą.
• Wyrobić w sobie nawyk segregacji smieci
• Kupować warzywa bez foli, albo pakować je do welorazowych woreczków
Otoczenie• Ile czasu dziennie spędzasz na świeżym powietrzu?
• Czy odwiedzasz czasem z rodziną, bliskimi pobliski park np. by pospacerować albo pograć w koszykówkę?
• Zastanów się jakie aktywności na świeżym powietrzu sprawiają Ci radość i wykombinuj jak wygospodarować na nie choć trochę czasu.
• W trakcie pracy zamiast na papierosa zrób sobie przerwe na krótki spacer na zewnątrz.
Dom i Praca• Czy Twpja przestrzeń życiowa jest wypełniona stylem, marteriałami, które lubisz?
• Czy regularnie sprzątasz mieszkanie i dokonujesz drobnych napraw?
• Czy regularnie sprzątasz swoją przestrzeń do pracy i pozbywasz się niepotrzebnych rzeczy, na poczet tych, które wprawiają Cię w dobry nastrój?
• Ustal harmonogram szprzatania swoich przestrzeni. Np. sobota – odkurzanie, albo cała łazienka, raz w miesiącu czyszczenie lodówki itp.
• Znajdź styl, który się Tobie podoba, w jakim czujesz się dobrze i spróbuj choć od zmiany dodatków czy koloru ścian.

Dobrostan psychiczny

Wymiar Finansowy

a

Dobra kondycja finansowa może być różnie rozumiana, w zależności od osoby, ale pewne uniwersalne składniki to: proporcje dochodu, długu i oszczędności, rozumienie przez nas procesów finansowych i tego jaki mamy bilans zarabiamy-wydajemy. Ważnym aspektem są także plany finansowe i perspektywa finansowa w przyszłości.

Jak polepszyć finansowy wymiar dobrostanu:

a

OBSZARPRZEMYŚLSPRÓBUJ
Praca• Jaki wpływ obecnie na Twój dobrostan psychiczny ma domena finansów?
• Czy Twoja obecna praca pozwala Ci na przeżycie i jednoczesnie posiadasz środki do robienia rzeczy, które lubisz?
• Czy pracujesz w dziedzinie, którąjest też Twoją pasją, czy lubisz to co robisz?
Czy jesteś obecnie w sytaucji, że szukasz czegoś co chciałabyś robić, co by Cię bardziej osobiście satysfakcjonowało?
• Czy chcesz w pracy jedynie zarabiać, czy chciałabyś też wykonywać jakąś nieodpłatną pracę np. udzielać się wolontaryjnie?
• Skorzystaj z usług doradcy zawodowego, lub warsztatów, które pomogą Ci odkryć swoją drogę zawodową
• Staraj się mieć aktualne CV/oferte usług tak by w każdyj chwili móc szybko ją przesłać gdy nadazy się okazja.
• Porozmawiaj z osobami, które wykonują Twój wymarzony zawód, zapytaj o możliwości i przeszkody w dostaniu się.
• Zorientuj się, czy we własnej firmie nie mogłabyś zmienić działu, lub stanowiska na bardziej stysfakcjinujące/ lepiej płatne
Zobowiązania
• Czy robisz budżet miesięczny uwzględniając dochody i wytatki? Czy wiesz ile Ci zostaje/czy brakuje?
• Czy wiesz ile płacisz za swoje długi (kredyty, zobowiązania) i jaki czas potrzebujesz by je spłacić?
• Czy wiesz jakie jest Twoje minimum, żeby się utrzymać?
• Zrób liste swoich dochodów i wydatków – ile Ci zostaje?
• Zrób plan na spłatę zobowiązań – w razie potrzeby porozmawiaj ze specjalistą lub bankiem jak można taki plan zrealizować w Twoim przypadku.
•Planowanie budżetu zaczynaj od odkładania okreslonej sumy – nawet drobnej
Przeanalizuj swoje wydatki, czy są obszary w których wydajesz bardzo dużo nieświadomie? np. na codzienną butelkę wody zamiast wody z kranu, kawę z kawiarni itp.?
Oszczędności• Czy Twoje oszczędności są zgodne z Twoimi celami życiowymi? Są wystarczające lub czy idą w kierunku twoich planów takich jak wakacje, posiadanie domu, czy emerytura?
• Czy możesz pozwolić sobie na coś więcej poza podstawowymi wydatkami? np. na to by siebie rozpieścić?
• Czy posiadasz nienaruszalny budżet awaryjny na wypadek utraty pracy, zdrowia lub niespodziewanych wydatków?
• Zrób listę rzeczy, na które chcesz odkłądać
• Zrób plan oszczędności
•Planowanie budżetu zaczynaj od odkładania okreslonej sumy – nawet drobnej
• Znajdź wspierającą literaturę – polecam Michała Szafrańskiego i jego blog jakoszczedzacpieniadze

Obszar finansów często przeplata się z obszarem spełnienia zawodowego. Dlatego zastanów się nad nim dogłębnie. Czy pracujesz w tym zawodzie, w którym pracujesz dla pieniędzy, bo ktoś tak za Ciebie zadecydował, z czystego przypadku, czy z życiowej pasji?

a

Dobrostan psychiczny

Wymiar Intelektualny

a

Wymiar intelektualny, obejmuje te rzeczy, które sprawiają, że nasz mózg jest aktywny i się rozwija. W szerszej perspektywie, może on obejmowac także umiejętność spojrzenia na problem, zagadnienie z różnych perspektyw i branie ich pod uwagę, podejmując życiowe decyzję. Od planowania wieczoru po planowanie przyszłości.

Jak dbać o wymiar intelektualny dobrostanu:

ObszarPrzemyślSpróbuj
Zainteresowania• Czy myślałaś o tym, żeby przekazywac swoją wiedzę innym?
• Czy dużo czytasz? Lubisz czytać? jeśli nie ksiązki, to może blogi albo słuchać audiobooków, podkastów?
• Czy jest coś czego zawsze chciałabyś się nauczyć? rysunku, śpiewu , jazdy konno, fotografii, sztuki samoobrony?
• Spróbuj znaleźć organizację, grupę, w której mogłabyś prowadzić jakies warsztaty, dzielić się wiedzą – dzieląc się rozwijasz się i paradoksalnie także uczysz się.
•Spróbuj zapisać się do biblioteki albo wykup dostęp do ebooków czy podcastów i zacznij od tematyki, która Cię najbardziej interesuje.
• Zapisz liste rzeczy, których chciałabyś się nuaczyć, czemu się ich nie uczusz? Co cię ogranicza – czy to nie tylkp twoje przekonania, że nie nadajesz się? – Spróbuj wybrać choć jedną rzecz z listy i zapisz się na zajęcia, albo znajdz kogoś kto będzie uczył Cię za jakąs Twoją przysługę
Edukacja
• Czy myślisz czasem o tym, że chciałąbyś skończyć jakieś studia, kurs, zdobyć dodatkowe wykształcenie lub poszerzyć obecne?
•Ile znasz języków, czy myślałaś kiedyś o tym, żeby nauczyć się jakiegoś nowego?
• Sprawdz oferte dodatkowych studiów czy szkoleń, wiele z nich może być dofinansowane np. ze środków unijnych, poszykaj atakich np. na FB grupach
• Staraj się minimum raz w roku zrobic jakiś dotatkowy kiurs czy szkolenie
• Jesli chcesz utrzymać lub zwiększyć zdolności porozumiewania się w obcym języku spróbuj aplikacje do rozmów z obcokrajowcami – to tani sposób na potrzymywanie umiejętności gdy nie używasz np. angielskiego na codzień
Ćwiczenia mózgu• Czy ćwiczyc swój mózg? Pamięć, logikę, skojarzenia itp.?
• Czy interesujesz się zmianami zachodzacymi w świecie, zeby być w miare na bierzaco z nowinkami i postępem technologicznnym?
• W wolnych chwilj staraj się rozwiązywać sudoku, malować, lub spróbuj w onlinowe gry dla mózgu
• Staraj się pamiętać ważne numery, czy listę zakupów – taki wf dla mózgu
Rozmowy • Jak czesto bierzesz udział w dyskusjach, rozmowach, które pomagają Tobie poszesrzać światopogląd i zdobyć lepsze zrozumienie trudnych tematów?• Otaczaj się ludźmi, którzy stymulują twój umysł, mają ciekawą wiedze do przekazania, możesz wymieniać się z nimi poglądami an tematy, które Cię interesują. Możesz poszukać ich np. na grupach tematycznych.

Dobrostan psychiczny

Wymiar zawodowy

Jak polepszyć finansowy wymiar dobrostanu:

ObszarPrzemyślSpróbuj
Relcje pracownicze• Czy jesteś zaangażowany w karierę zgodną z Twoimi wartościami?
• Czy masz szczerą i otwartą realcje z szefem i współpracownikami?
• Czy praca dostarcza Ci osobistej satysfakcji i pozwala Ci wnieść swój talent i wiedzę i dzielić się nimi z innymi?
• Przemyśl, czy Twoja kariera idzie w dobrym kierunku, czy rzeczywiście robisz to co chcesz robić w życiu – jeśli nie, spróbuj to zmienić – mozesz dołaczyć do warsztatów ZAWODOWA EWOLUCJA
• Porozmawiaj ze swoim szefem i wpółpracownikami o tym jak lubią się komuniakować tak by poznać się lepiej i umieć lepiej reagować na swoje potrzeby
• Jeśli coś nie jest dla Ciebie ok w Twojej pracy staraj się to komunikować, szukaj rozwiązań zamiast tylko narzekać
Balans• Czy starasz się planować czas wolny poza pracą?
• Czy spędzasz czas z przyjaciółmi, czy planujesz relaks?
• Czy zatsanawiasz się nad tym jak spędzasz czas każdego dnia?
• Prowadź kalendarz. Zaplanuj w nim czas na zajęcia, które lubisz i trzymaj się tego.
• Jeśli czujesz się przytłoczona pracą, nie wachaj się prosić o pomoc. Porozmawiaj z przełożóny, działem kadr lub psychoterapeutą.
Osiągnięcia
• Czy Twoja praca daje ci poczucie spełnienia i dumy. ztego co robisz, czy masz możliwość rozwoju?
• Czy doceniasz siebie za swoje sukcesy?
• Staraj się realizować takie zadania, które sprawiają CI radość i dają spełnienie. Jeśli obecnie Twoja praca tego nie daje, może jest szansa by przenieśc się do innego działu, albo po prostu zmienić firmę/zajęcie.

Posiadanie zdefiniowanych przez siebie rutyn i nawyków może zapewnić równowagę i satysfakcję osobistą.

Nasze nawyki wpływają na to co jemy, w co się ubieramy, jak odnosimy się do innych, z jakim nastawieniem chodzimy do pracy, jak spędzamy czas lub czy i jak oszczędzamy pieniądze…


Wiele nawyków mamy już zakorzenionych, jednak trudno jest teraz na raz wprowadzić nowe nawyki w każdej ze sfer życia, to byłoby zbyt przytłaczające.

a
Życiowe wymagania, stres, kryzys lub trauma mogą wpłynąć lub zmienić nasze nawyki.
To może
prowadzić do emocjonalnej (lęk, depresja), społecznej (izolacja, złość) lub fizycznej (zmęczenie) nierównowagi.
Ustanowienie nowych, lepszych nawyków, które wspierają nasze cele i wartości dotyczące dobrego samopoczucia, może być trudne, ale małymi krokami, obszar po obszarze jest to jak najbardziej możliwe i przede wszystkim warto!

a

blog 1024x576 - Dobrostan psychiczny
Processed with VSCO with e8 preset

Wypracowanie zdrowszych nawyków w naszym życiu może prowadzić do:

  • Wzrostu pozytywnych uczuć (wymiar emocjonalny),
  • Zwiększenia z zadowolenia z relacji (wymiar społeczny)
  • Zwiększenie energii (wymiar fizyczny)
  • Wzrost poczucia, że wykorzystujemy nasze talenty twórcze, umiejętności (wymiar zawodowy, intelektualny, duchowy).

a

Otrzymaj darmowy eBook
Podaj swój email a prześlę Ci eBook o komunikacji w raz z testem stylu komunikacji
Wyrażam zgodę na przekazanie moich danych osobowych do MailChimp ( szczegóły )
Klikając przycisk „Chcę otrzymać ebook!”, zgadzasz się na otrzymywanie ode mnie newslettera. Obiecuję, nie wysyłam spamu, tylko wartościową treść.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *