Czym jest styl komunikacji i jak możemy poznać naszą tendencje do komunikowania się w dany sposób?
Tak zdecydowanie, ponieważ ludzie różnią się od siebie szczególnie pod kątem cech temperamentalnych, dlatego nie ma się co dziwić, że różni nas to jak się komunikujemy!
Można znaleźć wiele różnych klasyfikacji stylów komunikacji, jednak jednym z najbardziej popularnych jest styl oparty o 4 typy osobowości wyszczególnione przez Taylora Hartmana. Jeśli interesuje cię ten temat, to polecam ci książke Hartmana “Kod kolorów – typy osobowości zasztfrowane w kolorach” – znajdziesz tam szerszy opis poszczególnych typĻw osobowości.
Na podstawie badań setek tysięcy osób Taylor Hartman wyróżnił 4 typy osobowości i do każdego typu przypisał inny kolor, zdecydowanie trzeba przyznać, że chyba dzięki temu koncepcja ta zyskała taką popularnosć.
- CZERWONY -nastawiony na działanie
- ZIELONY – nastawiony na ludzi
- NIEBIESKI – nastawiony na proces
- ŹÓŁTY – nastawiony na pomysły
Dany typ to po prostu tendencja do zachowania się zgodnie z najbardziej charakterystycznymi dla danego typu wzorcami. Pozczególne grupy cech, zachowań przekładają się na styl komunikacji i działania osoby, dlatego możemy mówić o pewnych stylach, jednakże, ważne jest to, że każdy człowiek, jest w pewnym spektrum danego stylu i zdecydowanie może łączyć cechy kilku z nich.
Preferowany styl komunikacji
Preferowany styl najprędzej ujawni się w sytuacji stresowej. Jednak w codziennym życiu o umiarkowanym poziomie stresu, jesteśmy w stanie czerpać z różnych stylów w zależności od okoliczności. Choć mamy ten jeden preferowany, bardziej naturalny styl, to jesteśmy w stanie nauczyć się jego modyfikacji gdy okaże się to przydatne.
Wartym podkreslenia jest fakt, że każda osoba jest w spektrum przecięcia się dwóch wymiarów:
- Nakierowanie na działanie lub większe nakierowanie na ludzi
- Tendencja do introwertyzmu bądź ekstrawertyzmu.
Poniżej znajdziesz czym charakteryzuje się poszczególny styl, ponieważ nie ma stylu idealnego, każdy ma swoje mocne i słabsze strony. Ważne jest by rozpoznawać swoje zachowania, gdyż często przy starciu stylów z przeciwnych stron koła może dojść do wielu nieporozumień ze względu na skrajną odmienność wyrażania swojego zdania i dążenia do rozwiązania problemów.
Np. osoba niebieska może chcieć zrobić coś wolniej, przygotowując się do tego długo i skrupulatnie, więc kiedy spotka się z osobą skrajnie żółtą, która nie cierpi planowania, może poczuć ogromną irytacje i niezrozumienie.
Co więcej, rozmienie stylu kominikacji drugiej osoby, powinno znacząco podnieść nasze umiejętności komunikacyjne. Dzięki temu jesteśmy w stanie być bardziej empatyczni i wyrozumiali, a nasz rozmówca poczuje się bardziej rozumiany i akceptowany, zmniejszamy też tym potencjalne ryzyko wystąpienia konfliktu.
Jesli chciałabyś usprawnić swój styl komunikacji, to zapraszam Cie na wartsztaty lub kurs online “Mistrzyni komunikacji”. To duużo praktyki, dzięki, której nauczysz się komunikować tak, żeby zjednywać sobie lubi i poprawić swoje relacje.
Styl komunikacji nastawiony na działanie
Mocne strony
- wizjonerzy i stratedzy
- wytrwali i stanowczy
- asertywni
- logiczni, decyzyjni
Może być problemem
- brak wrażliwości, empatii
- brak cierpliwości
- skłonność do manipulacji
- gadatliwość
Co lubią?
- dominację
- władzy
- zmian
- możliwości wydawania osądów
- przywództwa
- rywalizacji
- konfrontacji
Czego nie lubią
- stagnacji
- pracy zespołowej
- braku szacunku wobec siebie
- rutyny
- szczegółów
W przypadku tego stylu, osoba nastawiona na działanie będzie potrafia bardzo szybko ogarnąć sytuację kryzysową, będzie dążyła do swoich racji, jednakże czasem może nie zauważyć, że pomija zdanie innych osób.
Styl komunikacji nastawiony na ludzi
Mocne strony
- są mili, spokojni i uprzejmi
- bezkonfliktowi
- wysoka inteligencja emocjonalna
- altruizm
Może być problemem
- brak odwagi i adaptacji do zmian
- brak gotowości do wyrażenia własnego zdania
- brak spontaniczności i inicjatywy
Co lubią?
- spokój
- szacunek dla siebie i innych
- własną przestrzeń
- dyplomację
- jak jest miło
Czego nie lubią?
- jak jest nerwowa atmosfera
- chaosu
- ryzyka
- presji
- jak są na świeczniku
- posiadania władzy
Podsumowaując, osoby nastawione na ludzi będą dążyły do tego, żeby podczas rozmowy, była miła atmosfera, jednakże będzie im ciężko przejąć inicjatywę, a także wyraźnie nie będą chciały powodować konfliktu.
Styl komunikacji nastawiony na proces
Mocne strony
- sumienność, zdyscyplinowanie
- precyzyjny i solidny
- wysokie zdolności analityczne
- dyplomacja
Może być problemem
- niezdecydowany
- brak spontaniczności
- wrażliwość na krytykę
- brak odporności na presję i stres
Co lubią?
- analizy
- głębokie zaangażowanie w sprawę
- działać zgodnie z planem
- autonomię
- rutynę
- czyste, jasne intencję
Czego nie lubią?
- przykuwać uwagę i jak inni to robią
- braku zaangażowania
- chaosu
- planów krótkoterminowych
- pracy według cudzego harmonogramu
Bezsprzecznie osoby o stylu nastawionym na proces będą najbardziej zaangażowane w przeanlizowane wszystkich aspektów, tym samym podczas rozmowy będą dążyły do tego, aby zebrać jak najwięcej rzeczowych argumentów. Może to jednak powodować brak zdecydowania i niechęć do spontanicznycznych reakcji drugiej osoby.
Styl komunikacji nastawiony na pomysły
Mocne strony
- charyzmatyczni i odważni
- towarzyscy
- kreatywni
- komunikatywni
Może być problemem
- brak łatwości w nawiązaniu relacji
- decyzyjności
- skupienia, zaangażowania
- chaos w działaniach
Co lubią?
- zabawę
- krótkie plany
- pochwały
- wolność
- zmiany
- łatwe rozwiązania
Czego nie lubią?
- nudy, nudnych ludzi
- dużej ilości trudnych wyzwań
- stagnacji
- planów
Konkludując, osoby o stylu nastawionym na pomysły, będą bardzo otwarte w komunikacji i będą zarażać energią, aczkolwiek mogą mieć problem z pokonaniem rozmowy, która jest wymagająca.
Jestem ciekawa jaki jest twój styl komunikacji i czy lubisz to w sobie?
Ja muszę przyznać, że ze względu na fakt, że jestem czerowono-niebieska to czasem średnio pasuje innym mój pośpiech i nadmierne analizy, w rezultacjie zdaża mi się, zrobić coś samemu, żeby nie narażać się na uwagi 🙂
A i pamiętaj o sprawdzeniu kursu “Mistrzyni komunikacji”.